- Saksan uhkapeliviranomainen ja Google alkavat yhteistoimin estämään lisensoimattomien kasinoiden mainontaa Google Ads -palvelussa
- Ainoastaan Saksan viranomaisen, GGL:n, lisensoimat kasinot saavat jatkossa mainostaa Saksassa
- Muutoksen on tarkoitus kitkeä laitonta uhkapelaamista Saksan markkinoilta
GGL ja Google yhdistävät voimansa laittomien uhkapelimainosten torjunnassa Saksassa
Google on päivittänyt yhteistyössä Saksan peliviranomaisten kanssa “Uhkapelit ja muut pelit” -mainontakäytäntöään, mikä sallii vain GGL:n lisensoimien uhkapelitarjoajien ja välittäjien mainostamisen Google Adsissa. Päivitys, joka otettiin käyttöön 25. syyskuuta 2024, sulkee kaikki lisensoimattomat nettikasinot mainonnan ulkopuolelle.
Muutos on tulosta Googlen ja GGL:n yhteistyöstä laittomien uhkapelipalvelujen mainonnan vähentämiseksi. Syynä on halu ohjata markkinoita kohti lisensoitua ja hallittua mallia.
Päivitys toteutettiin osapuolten välisissä keskusteluissa ilman hallinnollisia pakotteita, eli Saksan hallitus ei ole vaatinut suoraan tämän muutoksen tekemistä.
Vaikka lisensoimattomien toimijoiden maksullinen mainonta on vähentynyt, haasteena on edelleen laittomien uhkapelien näkyvyys hakukoneoptimoinnin kautta. Luvattomat toimijat hyödyntävät yhä erilaisia Googlen sisäänrakennettuja näkyvyytensä lisäämiseksi. Ongelma on siis jatkuva, mutta Google ja GGL pyrkivät askel kerrallaan ohjaamaan tilannetta oikeaan suuntaan.
Saksalla on ollut jo vuosia kestänyt aikomus kitkeä kaikki laiton uhkapelaaminen maasta ja kerätä kaikki toimijat lisenssien ja lupien varaan, millä pystyttäisiin vähentämään uhkapeliongelmia ja vähentämään ongelman aiheuttamaa harmaata taloutta.
- Yhdistyneissä Kuningaskunnissa otettiin käyttöön uusi vero uhkapeliongelmien ehkäisemiseksi
- Google alkaa estämään lisenseoimattomien nettikasinoiden mainoksia Saksassa
- Saksan rahapelimarkkinat kaaoksessa
- Brittitutkimuksen mukaan 27% nuorista on käyttänyt rahaa uhkapeleihin
- Ruotsin hallitus harkitsee uhkapeliverojen laskemista