Kuluttajien käyttäytymisen vaikutukset Veikkauksen tulokseen
  • Veikkauksen liikevaihto jatkaa laskuaan.
  • Kuluttajien heikko luottamus näkyy liikevaihdossa 

Vuosi 2022 päättyi ja Veikkauksen liikevaihto oli jopa 3 % vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Edeltävänä vuonna Veikkauksen liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa, kun vuoden 2022 liikevaihto oli enää 1,07 miljardia euroa. 

Fyysisten kasinoiden osuus nousi 29,4 prosentista 32,4 prosenttiin tuottaen jopa 346 miljoonaa euroa. Ylivoimaisesti suosituin yksittäinen tuote olivat arpajaiset, jotka kattoivat 56 % yrityksen tuotosta. Vuoden 2022 arpajaisten kokonaistuotto laski 1,1 %, mutta oli silti 600 miljoonaa euroa.

Liikevaihdosta 49,7 % koostui fyysisillä toimipisteillä tapahtuvista rahapeleistä: lotosta, arvoista, peliautomaateista sekä muusta toiminnasta. 50,3 % koostui nettipelaamisesta. Veikkaus on jo tovin menettämässä suosiotaan digitaalisilla markkinoilla.   

Kasvavat kustannukset sekä kuluttajien epävarmuus

Veikkauksella kuului vuoden 2022 kuluihin luonnollisesti myös arpajaisveron maksaminen. Vuoden 2022 aikana Veikkaus maksoi arpajaisveroa 36,3 miljoonaa euroa. iGamingBusiness kertoo kuitenkin, että merkittävimmäksi menoeräksi muodostuivat materiaali- ja palvelukustannukset

Vuoteen mahtui menoerinä myös työsuhde etuja 85,5 miljoonalla eurolla, erilaisia poistoja 48,4 miljoonalla eurolla sekä muita sekalaisia kuluja jopa 101 miljoonalla eurolla. Nettotuloksi Veikkaus raportoi 671 miljoonaa euroa. Tämä summa jaetaan erilaisiin tarkoituksiin. 

Pandemian aikana kuluttajat pelasivat enemmän nettikasinoilla ja digitaalinen pelaaminen sai enemmän tuulta alleen. Kolikkopelit houkuttelivat pelaajia nettikasinoille ja ulkomaiset kasinot pystyivät kilpailemaan Veikkauksen kanssa kasinobonuksillaan ja erityisesti ilmaiskierrosten avulla, 

Vuosi 2022 oli ensimmäinen vuosi pandemian puhkeamisen jälkeen, kun Veikkauksen tilat olivat käytössä ilman rajoituksia. Kun pandemian aikaan fyysiset kasinot olivat kiinni, tapahtui pelaaminen lähinnä netissä. Mutta nyt myös fyysiset kasinot olivat saaneet avata ovensa normaaliin tapaan. 

Kuluttajat eivät kuitenkaan päätyneet Veikkauksen vähittäismyyntipisteille yhtä aktiivisella tavalla, kuin ennen pandemiaa. Veikkauksen talousjohtaja Regina Sippel kommentoi tilannetta seuraavasti: “Fyysisten myyntipisteiden kuluttajakäyttäytyminen ei ole kuitenkaan palannut samalle tasolle kuin ennen koronaviruspandemiaa, kuten Veikkauksen pelihallien käyntiluvuista näkyy. Lisäksi vuonna 2021 käyttöön otetut pakolliset tappiorajat peliautomaateille ovat vähentäneet rahapelien määrää”

Tämän lisäksi Sippel kommentoi, että “Ukrainan sota ja siitä johtuva kuluttajien epävarmuuden lisääntyminen ja ostovoiman heikkeneminen ovat vaikuttaneet myös Veikkauksen pelien kysyntään”. Maailman tilanne on varmasti suurena syynä kuluttajien käytökseen, sillä kuluttajat pyrkivät tasapainottelemaan muuttuvassa tilanteessa. On myös mahdollista, että nettikasinot mobiilipeleineen ovat osoittautuneet pelaajien suosikeiksi fyysisten kasinoiden sijasta. 

Fennica Gaming – Kansainvälinen tytäryhtiö

Veikkaus päätti vuoden 2021 joulukuussa haluavansa perustaa uuden kansainvälisen B2B -tytäryhtiön. Nyt tämän tytäryhtiön perustaminen on sallittu ja Fennica Gaming on valmiina kohtaamaan markkinoiden haasteet. 

Tytäryhtiö ei ainakaan vuoden 2022 aikana tuonut suurta muutosta Veikkauksen tulokseen, sillä sen osuus liikevaihdosta oli ainoastaan 174 500 euroa. Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski kuitenkin kommentoi tilannetta: ”Pelien kiinnostavuudesta ja toimivuudesta eri markkinoilla saadut kokemukset ovat olleet lupaavia, ja laadukkaat pelit, tekninen luotettavuus ja laadukas asiakasyhteistyö ovat tuoneet yritykselle positiivista palautetta”

Veikkaus odottaa, että tulevaisuudessa Fennica Gaming tulee olemaan merkittävä osa Veikkauksen toimintaa. Samalla kun seuraamme Fennica Gamingin matkaa, voimme myös seurata kuinka Veikkauksen monopoliaseman tulee käymään. 

Lisää casino uutisia: