Suomen tulevan lisenssimallin markkinointiehtoihin helpotuksia
  • Suomi on siirtymässä rahapelien lisenssimalliin vuonna 2026
  • Rahapelilain viimeisimmässä valmisteluesityksessä on muutettu markkinointiehtoja
  • Ehtojen höllentyminen lisää rahapeliyhtiöiden kiinnostusta Suomen markkinoita kohtaan

Rahapelilain valmisteluesitykseen on viime kuukausien aikana lisätty tulevan lisenssijärjestelmän markkinointiehtoja, kertoo HS artikkelissaan. Nyt julkiselle lausuntokierrokselle lähtevän esityksen kerrotaan muuttuneen huomattavasti aiemmasta. Erityisesti markkinoinninehtoja pidettiin aiemmin varsin tiukkoina.

”Markkinointiehdot olisivat olleet niin tiukat, etteivät Suomen markkinat olisi todennäköisesti kiinnostaneet kansainvälisiä rahapeliyhtiöitä,” kertoo Kindred Groupin kaupallinen johtaja Antti Tikka.

Aiemman esityksen mukaan peliyhtiöillä ei olisi ollut lupaa mainostaa lainkaan urheilutapahtumissa, joissa on paikalla alaikäisiä katsojina tai urheilijoina. Tämän hetken tietojen mukaan urheilusponsorointiin tapahtumissa ei olla lisäämässä tiukennuksia markkinointisäädöksien osalta – sen sijaan rahapeliyhtiöt saisivat mahdollisuuden mainostaa varsin vapaasti erilaisissa tapahtumissa.

Viime aikaisten höllennyksien taustalla on pelko siitä, että liian tiukat säännöt tulisivat karkottamaan ulkomaiset peliyhtiöt.

”Jos ehdot eivät ole liian kireät, todennäköisesti ainakin yli 50 rahapeliyhtiöitä tulee hakemaan lisenssiä Suomesta”, Tikka jatkaa.

Uuden esityksen huhutaan lähtevän lausuntokierrokselle kesäkauden aikana, joten jäämme seuraamaan tilannetta.

Lue lisää kasinouutisia: